Frågor & Svar (FAQ)

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om bilhyra. Välj bland kategoierna här nedan.

Boka, avboka & betalning
Kommer ni låsa några pengar på mitt kort under hyran?

Reservationsbeloppet i Sverige är hyresbeloppet plus 25% med ett minimum på 2500:- på de flesta bilmodeller, detta skiljer sig dock ofta från land till land. Information om reservation hittar du under Hyreregler & Villkor, välj sedan 'Form of Payment'. Om ingen information ges angående reservation så brukar självrisken låsas på kortet.

När du hämtar ut hyrbilen görs en auktorisation på ditt betal- eller kreditkort som säkerhet. Det belopp vi reserverar kommer belasta ditt konto. Reservationen hävs med automatik av din bank eller kortutgivare. Hur många dagar det tar innan reservationen hävs beror på transaktionstiden hos banken eller kortutgivaren. I samband med hyrans avslut görs en ny transaktion på ditt betal- eller kreditkort med den faktiska kostnaden för din bilhyra.

Kostar det något att avboka min hyra?

I vissa fall kan det tillkomma en avbokningsavgift, de flesta priser som betalas på plats har ingen avbokningsavgift. Förbetalda priser kan avbokas senast midnatt två dagar före uthämtandet av bilen, då återbetalar vi hela beloppet. Om avbokningen görs senare debiteras en administrationsavgift på SEK 300 (eller motsvarande belopp i lokal valuta), som dras från det kreditkort du använde för att göra bokningen.

Vid återbetalning tar det cirka 10 bankdagar innan pengarna blir tillgängliga på ditt konto.

Vad gäller vid hyra bokad via Touroperatör/Brooker?

Har du bokat och förbetalt din bilhyra via en annan internetsida än Hertz websida så ska du vända dig direkt till deras kundtjänst för hjälp vid frågor rörande din bilhyra, även då hyran har blivit avslutad.

Varför får jag felsvaret "Förbetald bokning kan ej bekräftas”?

Detta innebär att betalningen inte går igenom från ditt betalkort, dom två vanligaste orsakerna bakom detta är diverse spärrar på kortet, oftast en spärr för utlandsköp eller internetköp. Debiteringen görs från en bank i Dublin.

Varför får jag andra priser när jag är inloggad på mitt medlemskap?

Den vanligaste orsaken bakom detta är försäkringsvalen, hertz.se erbjuder i Europa priser som oftast inkluderar CDW och TP (skadekostnadsreducering och stöldskydd), vilket betyder att om ni valt bort nån av dessa försäkringar i profilen så kan inte hemsidan erbjuda de förbetalda priserna eller våra lågprisprodukter.

Kan jag förbetala en hyra åt någon annan?

Nej, kortet som används vid betalning måste tillhöra personen som står på hyresavtalet och som hämtar ut bilen.

Hur lägger jag till extra förare?

Detta gör du på plats när du hämtar ut bilen. Vi vill träffa personen som ska läggas till som extra förare och se personens körkort. Om du hämtar ut bilen utanför kontorstid alternativt i en Self Service Kiosk vänligen kontakta uthyrande station alternativt kontakta Hertz sales center på telefon 0771 – 211 212 för att lägga till extra föraren.

Vad kostar det att lägga till en extra förare?

I Sverige kostar det 50 kronor per påbörjat dygn och chaufför, förutsatt att extraföraren är över 25 år, med en maxkostnad på 1500 kronor per hyrestillfälle och chaufför.

Om personen är under 25 år så tillkommer även en avgift för ung förare. I Sverige är denna kostnad 100 kronor per påbörjat dygn och chaufför, med en maxkostnad på 1500 kronor per hyrestillfälle och chaufför.

Andra regler och priser gäller beroende på vilket land bilen hämtas i, kontrollera hyresregler och villkor vid bokningstillfället.

Hur länge måste jag ha haft körkort för att få hyra bil?

I Sverige finns det inga andra krav än att du har körkort. I övrigt varierar detta från land till land, under ’Hyresregler & Villkor’ och ’Driver License’ hittar du mer information.

Hur bokar jag en ersättningsbil via mitt försäkringsbolag?

Du kan tyvärr inte boka en ersättningsbil via Hertz hemsida. Kontakta Hertz sales center på telefon 0771 – 211 212, fler kontaktvägar hittar ni här.

Varför kräver ni kortuppgifter på en bokning som ska betalas på plats?

I vissa länder och på vissa bilmodeller finns det en så kallad "no show-avgift" som debiteras om du inte avbokar bilen i tid. Därför krävs det kortuppgifter på bokningarna även om pengarna inte dras från kortet vid bokningstillfället.

Går det att ändra på en förbetald bokning?

Ja, vissa delar går att ändra. Du kan ändra upphämtningsdatum, återlämningsdatum, bilgrupp, upphämtningstid och återlämningstid. Däremot kan du inte ändra upphämtningsplats eller vem som ska hämta bilen.

Du kan göra maximalt två ändringar som förändrar priset på en förbetald bokning. Behöver du göra ytterligare ändringar måste du göra en avbokning av den befintliga bokningen och därefter göra en ny bokning.

Vid ändringar av datum, tid eller bilmodell som förändrar priset så specificerar www.hertz.se totalpriset för den nya perioden. Har priset från grundbokningen då ändrats kommer endast mellanskillnaden att debiteras eller krediteras ditt kort.

Vid återbetalning tar det cirka 10 bankdagar innan pengarna blir tillgängliga på ditt konto.

Vad händer och jag ej avbokar och ej hämtar ut min bokade hyrbil?

Om du har förbetalat en hyrbil, inte avbokar den och inte hämtar upp bilen på upphämtningsdatum/tid förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 750 SEK, som täcker våra administrativa kostnader och kompenserar det Hertz-företag som tillhandahållit hyrbilen för att bilen inte varit tillgänglig för uthyrning under den tid den varit reserverad för dig.

I ett sådant fall återbetalar vi det förbetalda beloppet, minus avgiften för ej upphämtad bil, om du kontaktar oss skriftligen och begär återbetalning senast 90 dagar efter upphämtningsdatum. Skriv till Hertz sales center på e-post: customerrelations@hertz.se och bifoga en kopia av din bokningsbekräftelse.

Om du har valt att betala på upphämtningsstället, inte avbokar hyrbilen och inte hämtar upp den på upphämtningsdatum/tid förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på EUR 65 (eller motsvarande belopp i lokal valuta) som täcker våra administrativa kostnader. Denna avgift kommer att dras från det kreditkort du använde för att göra bokningen.

Kan någon annan förutom jag köra bilen?

Hyreskrav kan variera från land till land. Gå in på Hertz.se och välj "Priser och bokning"-avsnittet, sedan "Regler och villkor" och där väljer du din destination. Där kan du välja frågan "Additional Drivers". Om du fortfarande behöver hjälp, kontakta ditt lokala Hertz uthyrningskontor.

Hur kan jag hitta närmaste uthyrningskontor?

Här hittar du alla våra uthyrningskontor. Du kan även hitta närmaste Hertzkontor under "Stationer"-avsnittet på hertz.se. Sök på en adress, stad, gata, ort eller ett postnummer eller välj "Location Directory" och klicka dig vidare. Om du fortfarande behöver hjälp, kontakta Hertz sales center.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse?

Har du bokningsnumret kan själv via Hertz websida hämta din bokningsbekräftelse. Klicka här, fyll i bokningsnumret samt efternamnet på hyrestagaren så får ni tillgång till bokningsbekräftelsen. Saknar ni bokningsnumret vänligen kontakta Hertz sales center på telefon 0771 - 211 212, fler kontaktvägar hittar ni här.

När är brytpunkten för dygnshyra?

Brytpunkten för dygnshyra styrs av det klockslag som registrerats som upphämtningstid. Hämtade ni ut er hyrbil klockan 12:00 så är brytpunkten för dygnshyra nästkommande dag klockan 12:00.

Jag har inte fått något kvitto?

Ni kan själv via Hertz websida söka reda på ditt hyrbilskvitto. Räkna med upp till 7 dagar från det datum bilen återlämnades för att en kopia av hyrbilskvittot ska bli tillgängligt. Kopior av hyrbilskvitton finns tillgängliga upp till sex månader från det att bilen återlämnades. Klicka här, fyll i kreditkorts- och/eller körkortsnummer som användes för hyran samt efternamnet på hyrestagaren så kan ni söka reda på ert hyrbilskvitto. Ni kan även kontakta Hertz kundtjänst på telefon 0771 – 211 212, fler kontaktvägar hittar ni här.

Gör ni kreditupplysning vid uthämtandet av hyrbilen?

Det kan förekomma på vissa stationer runt om i landet. Hertz kan begära en kreditupplysning. Som biluthyrare har vi ett legitimt behov av en kreditupplysning för att säkerställa att ni är kreditvärdig att hyra bil av oss.

Böter & trafikförseelser
Vad är det som gäller med böter, trafik och parkeringsförseelser/tullar?

I de flesta länder i Europa debiteras en administrationsavgift per trafikförseelse som myndighet kontaktar Hertz gällande. Administrationskostnaden varierar från land till land.

På svenska hyror debiteras både administrationsavgift och boten från Hertz. I övriga Europa så är det vanligt att boten sänds separat till hyrestagaren direkt från myndigheten. Mer om detta finns att läsa på konsument europas hemsida.

Böter /Tullavgifter i USA hanteras vanligtvis av PlatePass och RentalCarTicket som får informationen från Hertz via Transponder i bilen. Kvitto och information finns att finna på deras hemsidor (se länkar ovan).

Vad gäller om jag får en parkeringsbot på en svensk Hertzbil i Sverige?

Som hyrestagare är du själv ansvarig för betalning av parkeringsboten. Om du inte betalar den kommer du att efterdebiteras kostnaden tillsammans med en administrationsavgift.

Om jag kör en svensk Hertzbil i Norge, vad gäller vid betalning av vägtullar?

Som hyrestagaren är du själv ansvarig för betalning av de norska vägtullarna. Information om hur du betalar vägtullar hittar du på www.autopass.no/en/visitors-payment. Om du inte betalar vägtullarna kommer du att efterdebiteras kostnaden tillsammans med en administrationsavgift.

Om jag kör en svensk Hertzbil utomlands, vad gäller vid betalning av vägskatter, motorväg-, bro-, tunnel-, trafik- och parkeringsavgifter?

Som hyrestagare är du själv ansvarig för betalning av dessa avgifter i det land eller de länder du kör hyrbilen. Om du inte betalar kommer efterdebiteras de fakturor som Hertz betalar till utländska myndigheter, tillsammans med en administrationsavgift.

Vad gäller vid böter/tullavgifter i USA?

Böter- eller tullavgifter i USA hanteras vanligtvis av PlatePass och RentalCarTicket som får informationen från Hertz via en transponder i bilen. Du debiteras på kreditkort eller faktura. Kvitto och information om hur du betalar finns på respektive hemsida, se länkar nedan.

www.platepass.com
www.rentalcarticket.com

Vad gäller vid böter, trafik- och parkeringsförseelser eller tullar om jag hyr bil i Europa?

Utfärdande myndighet kontaktar Hertz, som bilägare, Hertz uppger namn och adress på aktuell hyrestagare. Hertz debiterar hyrestagaren en administrationsavgift, själva boten kommer till hyrestagaren per post. Administrationsavgiften varierar från land till land.

Mer information hittar du på www.konsumenteuropa.se

Extrautrustning & tillbehör
Inget pris finns tillgängligt på extrautrustning, vad betyder detta?

Detta betyder oftast att extrautrustningen redan är inkluderad.

Hur lägger jag till vinterdäck på min bokning?

Mellan den 1:a december och den 31:a mars sitter det vinterdäck på alla våra bilar i Sverige. Vill ni ha vinterdäck utanför denna period, eller specifikt önskar dubbfria vinterdäck eller dubbdäck, ber vi vänligen att ni kontaktar vårt Hertz sales center på telefon 0771 - 211 212 för att lägga er bokning och vi försöker att tillgodose önskemålet i mån av tillgång på utrustning.

Jag försöker lägga till extrautrustning vid bokningstillfället men får information om att utrustning är "on request"?

Detta innebär att utrustningen ni valt ligger mot förfrågan och inte går att boka via hemsidan, för att kontrollera tillgänglighet ber vi att ni kontaktar vårt Hertz sales center på telefon 0771 - 211 212 för att lägga er bokning. Vänligen observera att det inte går att lägga till extrautrustning som ligger mot förfrågan på en redan gjord bokning.

Kan man boka extratillbehör utan att hyra en bil?

I Sverige erbjuds inte denna tjänst.

Hur bokar jag en bil med dragkrok?

Du kan tyvärr inte boka en bil med dragkrok via hemsidan. Ett flertal kontor kan erbjuda bil med garanterad dragkrok, men du kan tyvärr inte göra den typen av bokning via hemsidan. För hjälp med bokning ber vi dig kontakta vårt Hertz sales center på 0771 - 211 212. Fler kontaktvägar hittar du här.

Försäkring & självrisk
Vad är supercover?

SuperCover är en självriskeliminering, innebär alltså att ni inte har någon självrisk vid skada på bilen i Sverige, även om ni är vållande till skadan (andra regler kan gälla i andra länder).

Vilka försäkringar ingår i min hyra?

Vid bokning framgår det vilka försäkringar som ingår och vilka försäkringar som är möjliga att teckna till på plats. Information om detta finns även på den bekräftelse som sänds till dig när du bekräftar bokningen.

Via www.hertz.se specifieras vilka försäkringar som ingår på steg fyra av bokningsprocessen.

Vänligen notera att CDW (Skadekostnadsreducering) samt TP (Stöldskydd) oftast lämnar en kvarstående självrisk som varierar från land till land.

Täcker försäkringen borttappad bilnyckel?

Vi rekommenderar att man även tecknar en PAI - Personal Accident Insurance som är en Olycksfalls- och Sjukvårdsförsäkringen. I den ingår en drulleförsäkring som kan ersätta skador på inredningen inuti bilen. Skadorna kan ha orsakats av föraren eller passagerarna genom en plötslig och oförutsedd händelse. Försäkringen ersätter däremot inte skador som orsakats av djur. Försäkringen täcker också förlust av bilnyckel och feltankning (ersätter max 5000kr). Läs mer om alla våra försäkringar och här: https://www.trygghansa.se/campaign/hertz/pages/default.aspx

Hyresregler & villkor
Erbjuder ni envägshyror?

Inom Sverige är detta sällan ett problem, det tillkommer dock ofta en envägsavgift. Kontrollera detta vid bokningstillfället.

Får man köra utomlands med bilen?

Det beror på vilket land du har tänkt köra in i. Mer information om vilka länder det är tillåtet att köra in i med våra svenska hyrbilar hittar du här. När du hämtar ut hyrbilen måste du också meddela vilka länder du har tänkt köra in bilen i.

Hertz Sverige tar tar ut en avgift för detta, information om denna avgift hittas under Hyresregler & Villkor. Möjliga tullavgifter, trängselskatter, vägskatter och liknande avgifter får du som kund betala själv.

Vad är det för åldersgräns på att hyra bil i Sverige?

I Sverige måste man vara 18 år gammal eller äldre, en extra avgift tillkommer dock om man är under 25 år.

Andra villkor kan gälla i andra länder, kontrollera hyresregler och villkor vid bokningstillfället.

Vad är FPO (fuel purchase option)?

Tjänsten FPO innebär att du vid uthämtandet väljer att betala en full tank drivmedel till ett fast pris. Då ska hyrbilen återlämnas med så tom tank som möjligt då ingen återbetalning sker för ej nyttjat bränsle. Detta är en service som är mycket uppskattad av våra kunder som på detta sätt kan spara både tid och pengar.

Kan jag ta bort säten ur en Hertzbil?

Nej, alla säten måste vara kvar i bilen.

Kan jag bogsera med en Hertzbil?

Nej, bogsering är ett brott mot hyresavtalet och är inte tillåtet under några omständigheter.

Vad är kraven för att hyra en bil?

Hyreskrav kan variera från land till land. På hertz.se går du in på länken "Priser och bokning", väljer "Regler och villkor" och därefter väljer du din destination. Där kan du läsa vilka hyreskrav som gäller för just din destination. Om du fortfarande behöver hjälp, kontakta ditt lokala Hertz bokningskontor.

Hämtning - återlämning
Kontoret jag vill hämta bilen på har stängt under det datum/tid jag önskar, vad ska jag göra?

Vissa av våra kontor erbjuder möjligheten att hämta ut bilen utanför öppettider mot en avgift, för att kontrollera tillgänglighet utanför öppettider ber vi er att kontakta Hertz sales center på telefon 0771 - 211 212 för att lägga er bokning.

Vad händer om jag hämtar ut hyrbilen efter angiven tid?

Det är viktigt att alltid meddela uthyrande station om eventuell försening. Har hyrbilen inte checkats ut en timme efter den uthämtningstidpunkt som bokats och kund inte hört av sig så har Hertz rätten att hyra ut bilen till annan kund.

Vid ankomst förseningar med flightnummer inlagt i bokningen så håller Hertz bilen t.o.m. en timme efter att flighten landat om detta sker inom kontorstid.

Hur länge kan jag hämta ut min hyrbil efter utsatt tid?

Hertz garanterar bilen en timma från utsatt tid, förutsatt att detta är under uthyrningskontorets öppettider och att vi har samtliga uppgifter för betalning av hyran. Finns inte detta kan kan vi inte garanteras bil efter det att kontoret stängt.

Går det att lämna tillbaka bilen utanför öppettider?

Detta är möjligt på vissa kontor, om det kommer upp ett pris när du väljer återlämning utanför öppettider så har den valda återlämningsplatsen en lösning för detta. Detta sker oftast genom ett nyckelinkast eller genom en Self Service Kiosk. Instruktioner ges när du hämtar ut bilen.

Medlemskap
Vilka fördelar är det med att bli medlem i Hertz Gold Plus?

Som medlem i Hertz Gold Plus Rewards har du tillgång till en rad förmåner som gör det snabbare, enklare och mer lönsamt att hyra bil hos Hertz. Läs mer om Hertz Gold Plus Rewards.

Vad kostar det att bli medlem i Hertz Gold Plus?

Det är kostnadsfritt att bli medlem. Läs mer och ansök här.

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord?

Via hertz.se:s förstasida klickar du på länken "Logga in", som du hittar i toppen av sidan. I översta rutan lägger du in ditt medlemsnummer. Därefter klickar du på länken ”glömt lösenord”. Du identifiera dig genom att lägga in körkortsnummer och utfärdande land. Skriv sedan in koden längst ner på sidan och välj "Fortsätt", så kommer du vidare och kan skapa ett lösenord.

Varför får jag ett högre pris när jag är inloggad som Gold Plus rewards-medlem?

Våra vanligaste priser är paketpriser och lågprisprodukter där skadekostnadsreducering och stöldskydd ingår. Vid kampanjer erbjuder vi nästan alltid paketpriser där dessa försäkringar är inkluderade. Våra prismotorer söker efter bästa pris utifrån de uppgifter som kunden anger i sin bokning eller prisförfrågan. Vid prisförfrågan med användande av profil känner prismotorn av de val som kunden gjort och söker därmed efter ett pris som motsvarar de egna valen i profilen.

Jag får ett felmeddelande angående mitt betalkort när jag försöker registrera mig som Hertz Gold Plus Rewards-medlem?

Det vanligaste felmeddelande som visas är "Card Hash Number cannot be null for paymentCard nummer 1 (BETALKORT). [WS4011]". Då Hertz Gold Plus Rewards profilerna är skapta för att fungera globalt, är dessa kopplade mot internationella banksystem. Dessa accepterar enbart kreditkort som betalmedel och vi kan därför inte nyttja betal-/bankkort, bankkort med kredit eller debitcard som betalmedel.

Går det att registrera en avslutad hyra på sitt Gold Plus Rewards-medlemskap?

Nej, medlemsnumret måste finnas i bokningen för att hyran ska registreras som medlemshyra.

Vilka förmåner har jag som Hertz Gold Plus Rewards-medlem?

På ett flertal uthyrningskontor över hela världen finns speciella medlemsdiskar, så att du som medlem inte behöver spendera lika mycket tid i kö. Du har dessutom alltid 25% procents rabatt på barnstol och en fri extraförare (make, maka eller partner). För att ta del av förmånerna måste du göra hyrbilsbokningen via din medlemsprofil. Detta specificeras inte vid bokningstillfället. Du får dessutom regelbundet kampanj- och rabatterbjudanden via e-post, om du har godkänt att ta emot den här typen av information från oss. Detta gör du i din profil via hertz.se.

Det finns även andra fördelar beroende på vilken nivå av medlemskap du har, mer information finns här.

Kan jag använda mitt medlemskap om jag bokar via hyrbilsförmedlare?

Nej, för att kunna använda ditt medlemskap måste du boka via www.hertz.se, via Hertz sales center eller via din resebyrå.

Varför skiljer sig utbudet av bilmodeller beroende på om jag är inloggad som Gold Plus Rewards-medlem eller inte?

Detta beror oftast på vilket grundval av bilmodell du har gjort i din profil. I de flesta fall kan vår medlemsservice hjälpa dig se över profilen och göra ett mer passande val. Du kan också testa att trycka på knappen ”Visa alla” i bokningssteget där du väljer bilmodell. Då får du upp alla bilmodeller som erbjuds på kontoret oavsett val i profilen.

Går det att efterregistrera sitt medlemskap till redan gjord bokning eller hyra?

Nej, det går dessvärre inte.

Kan jag använda mitt medlemskap om jag bokar via andra hyrbilsförmedlare?

Nej, det går dessvärre inte.

Varför kan jag inte använda Å, Ä och Ö vid bokning eller i min Gold Plus Rewards-profil?

Det går inte att använda sig av Å, Ä och Ö vid bokning eller i din medlemsprofil på grund av vilken teckenkodning som är uppsatt på Hertz.se. Då Hertz är ett internationellt bolag så måste varje land kunna se och läsa bokningar samt medlemsprofiler för bästa möjliga service oavsett land och uthyrningskontor. Då alla länder inte idag har teckenuppsättning med Å, Ä och Ö går det endast att välja tecken inom A-Z.

Hur tjänar jag poäng?

För att kunna tjäna poäng behöver du acceptera poängsystemet i din profil. Detta gör du under ”Mitt konto” – ”Min profil” – Steg 4. Detta är alltså inget som ställs in automatiskt.

Du kan endast tjäna poäng på hyror i länder som deltar i bonussystemet. Hyror i ett land där bonussystemet inte finns genererar inte poäng. Du tjänar 1 poäng per spenderad USA-dollar. FiveStar-medlemmar tjänar 10 procent extra och President Circle-medlemmar tjänar 25 procent extra.

På vilka hyror kan jag efterregistrera poäng?

Du kan efterregistrera poäng på de hyror som du har bokat via ditt medlemskap efter den 26 maj 2016.

Vad tjänar jag inte poäng på?

Du kan inte tjäna poäng på skatt, vägtullar och lokal serviceavgift. Du kan inte heller tjäna poäng på försäkringshyror, ersättningsbilar, hyror som görs via hyresmäklare eller hyror som görs med företagsavtal. Du tjänar inte heller Hertzpoäng om du väljer att tjäna poäng/miles på ett frequent flyer-medlemskap, till exempel SAS Eurobonus.

Hur gör jag om jag vill köpa hyror för mina poäng?

För att köpa hyror för poäng kryssar du i rutan ”Använd mina Gold Plus-Poäng” som du hittar längst ner på startsidan när du har påbörjat en bokning. Poängen dras därefter automatiskt från ditt poängkonto. Du kan endast köpa förbetalda hyror för dina poäng. På denna länk finns information om vilka hyror som kan köpas för poäng i olika länder.

Varför behöver jag betala om jag köper en hyra med poäng?

Poängen betalar endast för grundhyran, alltså tiden och eventuell körsträcka. Försäkringar, tull, bränsle och eventuella tillval kan inte betalas med poäng, utan betalas vid hyrestillfället.

Kan poängen försvinna från mitt konto?

Vid inaktivitet i mer än 18 månader försvinner poängen från ditt konto. Med inaktivitet menas att ingen bokning/hyra har registrerats på ditt konto.

Vilka länder deltar?

De länder som deltar är: Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Irland, Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland.

Hur kan jag begära att tas bort från er e-postlista som Gold Plus Rewards-medlem?

Du kan ha tagit emot ett oönskat kommersiellt e-postmeddelande som informerar dig om din möjlighet att ge ditt e-samtycke till Hertz. Hertz kommer inte att skicka några framtida erbjudanden, såvida du inte väljer i din Gold Plus Rewards-profil att ta emot information och erbjudanden från Hertz och/eller våra partners.

Trafikavgifter
Hur fungerar det med trängselskatt och hyrbil?

Trängselskatt och broavgift debiteras med tillägg för moms, enligt skatteverket.Beloppet, plus en administrationsavgift, läggs på hyresavtalet.

Läs mer om trängselskatt för hyrbil från Hertz.

Skadehantering
Vad tittar ni på vid en skadebesiktning?

Vid en skadebesiktning undersöker vi fordonets kaross, glasrutor, däck, fälgar och interiör, för att kontrollera om det finns några skador på bilen.

Vad räknar ni som normalt slitage?

Enstaka stenskott på kaross, små bättringsbara lackskav/poleringsbara repor. Observera att dessa skador registreras hos Hertz, men skrivs inte ut i skadebilagan.
Läs mer om riktlinjer för slitage och skador här. For English version of guidelines on wear and damage click here.

Är fordonet skadebesiktad vid uthämtningen?

Ja, Hertz genomför en rutinmässig kvalitetscheck efter varje hyra som säkerställer fordonets skick och att detta hyrs ut enligt Hertz standard. Skadebesiktning är självklart en del av denna kvalitetscheck.

Varför måste jag som kund skadekontrollera fordonet innan avfärd om fordonet redan är besiktat?

Du som kund ansvarar för att kontrollera fordonet och godkänna vår bedömning av bilens skick innan avfärd. Detta görs också för att säkerställa att inga skador uppkommit under tiden som bilen stått parkerad efter att den parkerats av personal. Du har självklart möjligheten att få bilen besiktad tillsammans med personal. Du som kund måste dock meddela oss om du önskar en genomgång vid uthämtning/återlämning.

Jag har hittat en skada som inte finns noterad, vad gör jag?

Om du hittar en skada som inte finns noterad i Hertz skadebilaga eller i den kvalitetspärm som ligger i fordonet, så måste du informera Hertzpersonalen vid uthyrande kontor innan avfärd. Vid leverans, eller om ingen Hertzpersonal, finns på plats, dokumenterar du skadan genom att ta en bild med din mobilkamera. Observera att denna dokumentation ska ske innan avfärd. Dokumentationen skickar du sedan till uthyrande station eller vår avdelning som handlägger skador på damagecontrol@hertz.se. Om en skada som inte är registrerad upptäcks när fordonet är återlämnat kan du bli betalningsskyldig för denna.

Vad händer om det uppstår en skada på hyrbilen?

Hyrbilen kontrolleras av Hertzpersonalen inom tolv timmar (gäller inte om stationen är stängd på grund av helg eller röda dagar eller om bilen inte återlämnas på något av våra kontor) efter återlämning. Då sker en besiktning och personalen dokumenterar eventuella nya skador. Finns det skador på hyrbilen skickas ärendet automatiskt vidare till uthyrningskontoret eller till Hertz skadeavdelning. De gör en bedömning om ärendet ska drivas vidare. Om så är fallet får du som kund ett skadebrev via e-post. Har du frågor om en skada eller vill diskutera ett ärende så kan du kontakta vår avdelning som handlägger skador på telefon 08-657 30 80.

Vad händer om jag tappar bort bilnyckeln?

I händelse av borttappad nyckel måste du säkra fordonet genom att omedelbart anordna bärgning genom märkesassistans/Hertz Road Assistance och kontakta uthyrande station.

Övrigt
Vart vänder jag mig när jag har hämtat ut min hyrbil om jag behöver hjälp eller vill göra ändringar på hyran?

Under hyrans gång är det endast uthyrande kontor som kan hjälpa dig, kontaktuppgifter till kontoret hittar du på hyreskontraktet.

Vart vänder jag mig om jag frågor efter avslutad hyra?

Vår kundtjänst handlägger avslutade hyror, kontaktinformation hittar ni här.

Kan jag övningsköra med en hyrbil från Hertz?

Ja, att övningsköra i en hyrbil är ingen skillnad från att övningsköra med en privatbil. Vi tillåter förare som är 16 år, så länge Transportstyrelsens regler och övningskörning uppfylls. Personen som ska övningsköra måste stå som extra förare på hyresavtalet. Läs mer om regler och villkor på vår sida om körkort och övningsköra.

Har mina personliga uppgifter delats med andra aktörer?

Såvida du inte tidigare har lämnat samtycke har dina personuppgifter inte delats med någon annan än Hertz, dess dotterbolag och licenstagare för marknadsföringssyfte.

Får man ta med sig hunden i hyrbilen?

Ja, hunden får följa med på resan när du kör en hyrbil från Hertz. Vid bokningstillfället måste man ALLTID uppge att ni planerar att ta med er hunden i bilen. För att boka denna lösning vänligen kontakta Hertz sales center 24 timmar innan planerad resa på telefon 0771 – 211 212, fler kontaktvägar hittar ni här.

 

Kontakta oss

Hittar du inte svar på din fråga? Klicka här för att komma i kontakt med oss.