Så enkelt kan du förebygga skador på hyrbilen

Page author

av Hertz - 14 September 2023

Tips på hur du kan förhindra skador på hyrbilen

Att hyra en bil fortsätter att vara ett av det mest efterfrågade transportmedlen. Det ger en frihet och flexibiltet och du slipper anpassa sig efter tidtabeller och avgångar. De flesta av oss känner mer ansvar när vi sätter oss i förarsätet på en bil som tillhör någon annan. Vi inser att man tar över ansvaret och där med "ägandet" av denna bil under den perioden vi nyttjar den. Tyvärr är det många som inte tar hänsyn till de försiktighetsåtgärder som krävs innan de sätter sig i bilen. Trots att det inte finns några garantier när man är ute i trafiken är det klokt att vara lite extra försiktig nästa gång du kör runt i en hyrbil.


 

Bilar är guld värda

De allra flesta av oss har en smartphone som tar bra bilder. Tyvärr händer det med jämna mellanrum att meningsskiljaktigheter uppstår om huruvida en repa på bilen uppstod före, under eller efter hyresperioden. Även om det är sällsynt kan vi på Hertz också missa repor eller skador, men vi går alltid igenom bilen efter varje hyra och gör vårt bästa för att ge dig en bra beskrivning av bilens skick innan uthyrningen.

Ett bra tips för dig som ska hyra bil är att alltid kolla och jämföra vår konditions- och skadelogg med vad du själv ser på bilen innan du använder bilen. Därför rekommenderar vi alltid att du tar några bilder på bilen innan avfärd. Från sidorna, fram och bak. Kanske ser man i efterhand att repan på passagerarsidan redan fanns där, och då ska man naturligtvis inte hållas ansvarig för skadan.

Ta det säkra före det osäkra och se till att alltid kontrollera vindrutor, dörrar, skärmarna runt däcken, bilens stötfångare samt själva däcken och fälgarna då det är här de flesta skador uppstår.

Bilderna du tar på bilen kan skickas till oss och fungerar som dokumentation för båda parter på hyreskontraktet. I och med detta råder det ingen tvekan om vad som var bilens status innan du kört iväg med den, vilket är tryggt och bra för dig och för oss!

Ta det lugnt

Var extra försiktig när du till exempel parkerar mellan två andra bilar på en trång parkeringsplats, ta gärna en bild innan du lämnar bilen. När du återvänder till parkeringsplatsen och märker skador på dörren kan fotot du tog tidigare snabbt visa sig vara svaret på gåtan. Det kostar så lite och kan potentiellt spara både tid och pengar.

Du behöver inte alltid parkera precis utanför "dörren", det finns förmodligen gott om plats lite längre bort. Ett annat tips är att parkera mellan lite dyrare bilar, eftersom de ofta är lite försiktigare när dörrarna öppnas. Stressa inte – kom alltid ihåg att ta god tid på dig när du parkerar.

Det är insidan som räknas

Ett annat bra tips är att göra en extra kontroll inne i bilen. Många är bra på att kontrollera utsidan av bilen, men glömmer lätt att skador också kan uppstå inuti bilen.

Repor och revor kan uppstå på både sätes- och dörröverdrag, dessutom kan taket bli utsatt för skador. Ta därför en snabb titt på bilens interiör innan du bekantar dig med bilens körförmåga. Och på tal om körförmåga, bekanta dig med bilen innan du ger dig iväg. Alla bilar är olika, så lägg lite tid på att förstå hur du sätter på blinkers, vindrutetorkare och andra funktioner innan du rullar iväg.

Öppenhet

Lyckligtvis upplever de flesta inga skador på sin bil. Det är dock oundvikligt att olyckor inträffar. Varje år måste försäkringsbolagen betala stora summor pengar på både små och stora skador, däremot kan kan både tid och pengar sparas genom att ta en extra titt på bilen på förhand.

Det är viktigt att poängtera att vi på Hertz inte har någon vinst när våra bilar skadas, tvärtom. Tyvärr leder skador till driftstopp och tillgängligheten påverkas. Det kostar oss även både tid och pengar i ärendehantering och reparationstid. Det är främst våra försäkringar och försäkringsbolagen som får betala ett dyrt pris. Därför är det en fördel för alla inblandade att processen före och efter inte slutar i missförstånd och konflikter.

Om en skada inträffar eller upptäcks är det till stor hjälp och dessutom enkelt att rapportera med hjälp av vår skaderapport. Vi säger inte att det är du som är orsaken till skadan, det kan vara en känd eller okänd tredje part som är orsaken, men eftersom du "äger" bilen under hyresperioden så måste båda parter hantera skadeärendert. Vi är inte ute efter att peka finger eller bestämma fördelningen av skulden, vi vill bara ha en bra beskrivning, konsekvens i faktaunderlaget och förutsägbarhet i händelseförloppet.

Ha en bra resa, vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder och kör försiktigt!